Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025

Για τις ανάγκες του ανθρώπου σήμερα

 Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου

 
Αυτό που με φοβίζει και που σκιάζει κάθε μου χαρά, αυτό τον δύσκολο καιρό, είναι η σκέψη για τις ανάγκες του ανθρώπου σήμερα: Άραγε δεν θα μπορέσουμε ποτέ να ζούμε την κάθε μέρα μας υπερβαίνοντας τις ανάγκες μας; 
Οι ανάγκες θα μας καταπιέζουν όσο θα ζούμε στον μάταιο και πονηρό αυτό κόσμο; Ο πόθος να υπερβούμε τις ανάγκες μας και να ζούμε ελεύθεροι από αυτές είναι έμφυτος στον κάθε άνθρωπο. Σ' αυτό διαφέρουμε από τα ζώα που δεν νιώθουν ποτέ τον πόθο να υπερβούν τις ανάγκες τους. (Τα ζώα είναι ευχαριστημένα όταν ικανοποιούν τις ανάγκες τους. Δεν νιώθουν τον πόθο να τις υπερβούν. Να είναι ανώτερα από αυτές με το να τις έχουν υπό τον έλεγχό τους). 
Στον άνθρωπο είναι έμφυτος ο πόθος του να γίνει όμοιος με τον Θεό, με το μόνο Ον που είναι ανώτερο από τις ανάγκες και από τον κτιστό αυτόν κόσμο. Η ιδέα ότι κι ο Θεός υπακούει στις ανάγκες είναι η ιδέα του αθεϊσμού ή της πολυθεΐας, που είναι το ίδιο. 
Στο βιβλίο του Ιβάν Ίλιτς με τίτλο «Για τις ανάγκες του ανθρώπου σήμερα», Εκδόσεις Νησίδες, στο κεφάλαιο «βιομηχανικά ή συμβιωτικά εργαλεία», ο ξεχωριστός αυτός φιλόσοφος γράφει: Ο άνθρωπος παύει ν' αναγνωρίζεται ως άνθρωπος, όταν δεν μπορεί πια να διαμορφώνει τις ανάγκες του χρησιμοποιώντας λιγότερο ή περισσότερο επιδέξια τα εργαλεία που του παρέχει η κουλτούρα του. 
Στο οπισθόφυλλο του ίδιου βιβλίου, διαβάζουμε τα εξής: Η κρατούσα ιδεολογία σήμερα ταυτίζει την πρόοδο με την αφθονία. Ο καταναλωτής αντικαθιστά της ανάγκες που νιώθει με τις ανάγκες που του επιβάλλονται. Με το κυνήγι των αναγκών μας ως να είναι πράγματα, σε εποχές σαν τη δική μας σήμερα, ξεχνάμε ότι έχουμε εσωτερικό κόσμο, που χρειάζεται την προσοχή μας περισσότερο από τα πράγματα και τις επιθυμίες τους. Έχουμε αφαιρέσει την προσοχή μας ακόμα και από αυτούς που αγαπούμε, τα παιδιά μας και τους γέρους μας.
 Η αγάπη δεν έχει τόπο να σταθεί, σ΄ ένα κόσμο που τα αντικείμενα απορροφούν ολοκληρωτικά την προσοχή μας, σε σημείο να ξεχνάμε τον εσωτερικό μας κόσμο. Ο υιός του ανθρώπου, δεν έχει πού την κεφαλήν κλίναι, λέει ο Κύριος Ιησούς για τον εαυτό ΤουΔεν βρίσκω πουθενά τόπο να ακουμπήσω την καρδιά μου, γράφει ο Αλμπέρ Καμύ στον «Ξένο» του. 
Να διατηρούμε τον εσωτερικό μας κόσμο καθαρό δεν είναι απαίτηση του Θεού. Δεν έχει ανάγκη ο Θεός από την καθαρότητα του εσωτερικού μας κόσμου κι από την ελευθερία μας. Εμείς θέλουμε την εσωτερική καθαρότητα για να μην εμποδίζεται η χάρη του Θεού να μείνει μέσα μας. Η σκηνή στην οποία ο Κύριος διώχνει τους εμπόρους του ναού, είναι και μια παραβολή. Η καρδιά του ανθρώπου είναι ο ναός του Θεού, καθαρή από ιδιοτέλεια.  
Τα περιστέρια έχουν διαφορετικούς στόχους: Τα θηλυκά έχουν στόχο την τροφή. Τα αρσενικά έχουν κύριο μέλημά τους τη συνεύρεσή τους με τα θηλυκά και παρεπιμπτόντως ασχολούνται με την εξεύρεση της τροφής.

Στο κέντρο όμως των Αθηνών και τα αρσενικά περιστέρια καπνισμένα, βρώμικα, ζαλισμένα απ΄τους θορύβους και την κίνηση στους δρόμους, αφήνουν τον κύριοστόχο τους - ας πάει στα κομμάτια κι η συνεύρεση - και καταγίνονται κι αυτά, όπως τα θηλυκά, με την τροφή.

Μόνο τις ώρες του απογεύματος που κάποιος βόρειος άνεμος φρεσκάρει την ατμόσφαιρα στο κέντρο, τα αρσενικά περιστέρια ξαναθυμούνται τη φύση τους, το αιώνιο κυνήγι των θηλυκών, κι αρχίζουν να φουσκώνουν πάλι τα φτερά τους, να φέρνουν γύρους γύρω από τον εαυτό τους, να τεντώνονται και να σκύβουν επιθετικά για να δείξουν όλη τη δύναμη, την ορμητικότητα και την αυτοσυγκράτηση του αρσενικού.

Κι όταν αποτυγχάνουν - τις περισσότερες φορές - φέρονται σαν να μη συνέβη τίποτα. Δεν πέφτουν σε μαρασμό, σε κατάθλιψη, σε αυτολύπη. Δεν τραγουδούν τραγούδια σαν αυτά των ανθρώπων, που όταν εγκαταλείπονται θρηνούν και οδύρονται: " Αχ, δίχως εσένα θα πεθάνω".

Τα περιστέρια και η εξουθένωση του αρσενικού

   

 

Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου
Τα περιστέρια έχουν διαφορετικούς στόχους: Τα θηλυκά έχουν στόχο την τροφή. Τα αρσενικά έχουν κύριο μέλημά τους τη συνεύρεσή τους με τα θηλυκά και παρεπιμπτόντως ασχολούνται με την εξεύρεση της τροφής.

Στο κέντρο όμως των Αθηνών και τα αρσενικά περιστέρια καπνισμένα, βρώμικα, ζαλισμένα απ΄τους θορύβους και την κίνηση στους δρόμους, αφήνουν τον κύριοστόχο τους - ας πάει στα κομμάτια κι η συνεύρεση - και καταγίνονται κι αυτά, όπως τα θηλυκά, με την τροφή.

Μόνο τις ώρες του απογεύματος που κάποιος βόρειος άνεμος φρεσκάρει την ατμόσφαιρα στο κέντρο, τα αρσενικά περιστέρια ξαναθυμούνται τη φύση τους, το αιώνιο κυνήγι των θηλυκών, κι αρχίζουν να φουσκώνουν πάλι τα φτερά τους, να φέρνουν γύρους γύρω από τον εαυτό τους, να τεντώνονται και να σκύβουν επιθετικά για να δείξουν όλη τη δύναμη, την ορμητικότητα και την αυτοσυγκράτηση του αρσενικού.

Κι όταν αποτυγχάνουν - τις περισσότερες φορές - φέρονται σαν να μη συνέβη τίποτα. Δεν πέφτουν σε μαρασμό, σε κατάθλιψη, σε αυτολύπη. Δεν τραγουδούν τραγούδια σαν αυτά των ανθρώπων, που όταν εγκαταλείπονται θρηνούν και οδύρονται: " Αχ, δίχως εσένα θα πεθάνω".

Αυτό που με φοβίζει και που σκιάζει κάθε μου χαρά, αυτό τον δύσκολο καιρό, είναι η σκέψη για τις ανάγκες του ανθρώπου σήμερα: Άραγε δεν θα μπορέσουμε ποτέ να ζούμε την κάθε μέρα μας υπερβαίνοντας τις ανάγκες μας; Οι ανάγκες θα μας καταπιέζουν όσο θα ζούμε στον μάταιο και πονηρό αυτό κόσμο; Ο πόθος να υπερβούμε τις ανάγκες μας και να ζούμε ελεύθεροι από αυτές είναι έμφυτος στον κάθε άνθρωπο. Σ' αυτό διαφέρουμε από τα ζώα που δεν νιώθουν ποτέ τον πόθο να υπερβούν τις ανάγκες τους. (Τα ζώα είναι ευχαριστημένα όταν ικανοποιούν τις ανάγκες τους. Δεν νιώθουν τον πόθο να τις υπερβούν. Να είναι ανώτερα από αυτές με το να τις έχουν υπό τον έλεγχό τους). Στον άνθρωπο είναι έμφυτος ο πόθος του να γίνει όμοιος με τον Θεό, με το μόνο Ον που είναι ανώτερο από τις ανάγκες και από τον κτιστό αυτόν κόσμο. Η ιδέα ότι κι ο Θεός υπακούει στις ανάγκες είναι η ιδέα του αθεϊσμού ή της πολυθεΐας, που είναι το ίδιο. Στο βιβλίο του Ιβάν Ίλιτς με τίτλο «Για τις ανάγκες του ανθρώπου σήμερα», Εκδόσεις Νησίδες, στο κεφάλαιο «βιομηχανικά ή συμβιωτικά εργαλεία», ο ξεχωριστός αυτός φιλόσοφος γράφει: Ο άνθρωπος παύει ν' αναγνωρίζεται ως άνθρωπος, όταν δεν μπορεί πια να διαμορφώνει τις ανάγκες του χρησιμοποιώντας λιγότερο ή περισσότερο επιδέξια τα εργαλεία που του παρέχει η κουλτούρα του. Στο οπισθόφυλλο του ίδιου βιβλίου, διαβάζουμε τα εξής: Η κρατούσα ιδεολογία σήμερα ταυτίζει την πρόοδο με την αφθονία. Ο καταναλωτής αντικαθιστά της ανάγκες που νιώθει με τις ανάγκες που του επιβάλλονται. Με το κυνήγι των αναγκών μας ως να είναι πράγματα, σε εποχές σαν τη δική μας σήμερα, ξεχνάμε ότι έχουμε εσωτερικό κόσμο, που χρειάζεται την προσοχή μας περισσότερο από τα πράγματα και τις επιθυμίες τους. Έχουμε αφαιρέσει την προσοχή μας ακόμα και από αυτούς που αγαπούμε, τα παιδιά μας και τους γέρους μας. Η αγάπη δεν έχει τόπο να σταθεί, σ΄ ένα κόσμο που τα αντικείμενα απορροφούν ολοκληρωτικά την προσοχή μας, σε σημείο να ξεχνάμε τον εσωτερικό μας κόσμο. Ο υιός του ανθρώπου, δεν έχει πού την κεφαλήν κλίναι, λέει ο Κύριος Ιησούς για τον εαυτό ΤουΔεν βρίσκω πουθενά τόπο να ακουμπήσω την καρδιά μου, γράφει ο Αλμπέρ Καμύ στον «Ξένο» του. Το να διατηρούμε τον εσωτερικό μας κόσμο καθαρό δεν είναι απαίτηση του Θεού. Δεν έχει ανάγκη ο Θεός από την καθαρότητα του εσωτερικού μας κόσμου κι από την ελευθερία μας. Εμείς θέλουμε την εσωτερική καθαρότητα για να μην εμποδίζεται η χάρη του Θεού να μείνει μέσα μας. Η σκηνή στην οποία ο Κύριος διώχνει τους εμπόρους του ναού, είναι και μια παραβολή. Η καρδιά του ανθρώπου είναι ο ναός του Θεού, καθαρή από ιδιοτέλεια. Μόσχος Λαγκουβάρδος

Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025

Χαρούμενος με το τίποτα

 Του Μόσχου Λαγκουβάρδου

Πέρασαν πολλά χρόνια για να μάθω να θυμάμαι τον Ιησού, κάθε φορά που μιλώ για τον εαυτό μου, δηλαδή πάντοτε. Αυτή είναι τώρα για μένα η νοερά προσευχή , η επίκληση του ονόματος του Ιησού, του υπέρ πάνω όνομα. Τώρα καταλαβαίνω τί εννοεί ο Δαβίδ με το στίχο του "εμνήσθην του υψίστου και ευφράνθην" (θυμήθηκα το Θεό και χάρηκα). Με τη νοερά προσευχή νιώθουμε χαρά. 

Τη μνήμη του ονόματος του Θεού εννοεί ο Απόστολος Παύλος γράφοντας στους Κορινθίους, "Να εξετάζετε τον εαυτό σας, εάν έχετε την πίστη. Να δοκιμάζετε τον εαυτό σας. ή δεν καταλάβατε ακόμα καλά ότι ο Ιησουύς κατοικεί μέσα σας;  Ο καθένας γλώσσα έχει για να επικοινωνεί με τον Ιησού μέσα του και  να βρει την ειρήνη..Ο Θεός δεν είναι της ακαταστασίας αλλά ειρήνη."

Αυτό που μας οδηγεί στο να δοκιμάζουιε τον εαυτό μας είναι να εξετάζουμε, αν αναφερόμαστε πάντα στον Ιησού κι αν ο εαυτός για μας είναι το "είναι" μας που αρέσει στο Θεό. Έτσι ενδιαφερόμαστε πάντοτε να αρέσει ο εαυτός μας στον "οδηγό και τελειωτήν της πίστεως Ιησού". Είμαστε πάντοτε  βέβαιοι της ενοίκησης του Χριστού μέσα μας. 

Την εποχή του Ομήρου, ο εαυτός  ήταν η περιουσία του ανθρώπου. Αυτός που δεν είχε περιουσία, δεν είχε εαυτό. Δεν ήταν πρόσωπο, αλλά πράγματα που μετριούνται και ζυγίζονται , όπως όλα τα άψυχα πράγματα. Στην αρχαία Ρώμη αυτός που δεν είχε περιουσία ήταν  άψυχο πράγμα.   

Χιλιάδες χρόνια αργότερα, την ιδέα του εαυτού ως πράγμα  απηχεί και η  παροιμία, "αν δεν έχτισες σπίτι και δεν πάντρεψες κόρη δεν είσαι νοικοκύρης, δηλαδή δεν είσαι κύριος του εαυτού σου. Δεν είσαι πρόσωπο. Σκεφθείτε πόσο καινούρια είναι τα σχέδια να αντικαταστήσουν τα ονόματα με αριθμούς. Αλλάζοντας τα ονόματα με αριθμούς δεν κάνεις τίποτε διαφορετικό από αυτό που κάνει κάθε είδους ολοκληρωτισμός.   

Η έννοια του εαυτού αλλάζει στις διάφορες εποχές. Στην Ελλάδα ο εαυτός ταυτίζεται με την ύπαρξη. Υπάρχω σημαίνει είμαι ιδιοκτήτης οικίας, δηλαδή έχω οικογένεια. Με το σπίτι ο Έλληνας σέβεται την οικογένεια και προστατεύει τους οικογενειακούς δεσμούς. Το σπουδαιότερο αγαθό γι' αυτόν είναι το "καθαρό μέτωπο", δηλαδή η καθαρή  συνείδηση, 

Με το σεβασμό της οικογένειας οι Έλληνες σέβονται επίσης το πρόσωπο.Είναι πρόσωπα. Χωρίς οικογένεια δεν υπάρχουν ως υπεύθυνα πρόσωπα. Ποτέ στην Ελλάδα δεν είχε αξία ο ανεύθυνος άνθρωπος. Όπως π.χ. στην Ανατολή, που η ευθύνη ίσως είναι ακόμα συλλογική. Με την αδικία ενός μέλους της οικογέειας τιμωρούνταν όλα τα μέλη της οικογένειας. Αν η  οικογένεια  έχανε τη περιουσία της , έχαναν τα μέλη της τα δικαιώματά τους. 

Η Ελληνική Γλώσσα προστάτεψε και προστατεύει το πρόσωπο. Ο άνθρωπος είναι πρόσωπο, δεν είναι αριθμός. 'Εχει ιστορία μοναδική και κανένας δεν μετατρέπεται σε έναν χωρίς νόημα αριθμό. Οι αριθμοί δείχνουν μόνο την ποσότητα των πραγμάτων. Δε δείχνουν  την ποιότητα. 

Από την άποψη της ποσότητας, π.χ. της ποσότητας του μυαλού, ο όφις έχει την ποσότητα του μυαλού του ανθρώπου. Ο όφις εξαπάτησε την Εύα και η Εύα τον Αδάμ. Με το μυαλό που διαθέτει καταλαβαίνει πώς σκέφτονται οι άνθρωποι. Αυτό που δεν καταλαβαίνει ο όφις δεν είναι  η ποιότητα του πνεύματος του ανθρώπου. Το πνεύμα είναι δώρο του Θεού. 

Τώρα η νομοθεσία προστατεύει κυρίως τα περιουσιακά δικαιώματα.  Αυτό  διαπιστώνει κανείς στις διαφορές των φτωχών με το κράτος ή με τους πλούσιους. Απόδειξη η περιφρόνηση του ουσιαστικού όρου της ταχείας απονομής της δικαιοσύνης. Η καθηστέρηση στην απονομή της δικαιοσύνης είναι σε βάρος των φτωχών που δεν έχουν την  οικονομική δυνατότητας που απαιτούν οι μακροχρόνιες δίκες.   

 mlvardospot.blogspot.com 


Για τις ανάγκες του ανθρώπου σήμερα

  Του Μόσχου Εμμανουήλ Λαγκουβάρδου   Αυτό που με φοβίζει και που σκιάζει κάθε μου χαρά, αυτό τον δύσκολο καιρό, είναι η σκέψη για τις ανάγ...