Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Μόρφωση και ελευθερία
"Ο ιερός στόχος της ζωής είναι η απόκτηση του Αγίου Πνεύματος του Θεού" ΄Αγιος Σεραφείμ του Σαρώφ
Ένας γέρος φιλόλογος είπε κάποτε: ,μπορεί να μη συμφωνεί κανείς με αυτά που γράφεις, αλλά πάντοτε κάτι μένει. Ελπίζω θα μείνει κάτι από αυτά που γράφουμε εδώ τώρα για τη μόρφωση και την ελευθερία .
Τα αρχαία χρόνια αυτός που ζούσε από την εργασία του έχανε την ελευθερία του. Το ίδιο άραγε ισχύει και τώρα; Κάποιος καυχιόταν ότι στην Αμερική δε δούλεψε ποτέ . Πράγματι, στα ανελεύθερα κακθεστώτα, όπου τα δικαιώματα των εργαζομένων είναι περιορισμένα ή ανύπαρκτα, η εργασία δε διαφέρει απ΄ τη δουλεία.
Αξίζει να αναφερθούμε εδώ στο περιστατικό της πώλησης του Αισώπου στο αρχαίο δουλεμπόριο. Ο Αίσωπος γνώριζε ότι η μόρφωση είναι ελευθερία. Για τον Αίσωπο μέρφωση είναι η ικανότητα του ανθρώπου να κυριαρχεί στον εαυτό του. Αυτός που δεν μπορεί να είναι κύριος του εαυτού του υπηρετεί τα πάθη όπως οι δούλοι τα αφεντικά τους. Η αληθινή μόρφωση είναι ελευθερία από τα πάθη. Αυτό που ονομάζουμε εσωτερική ελευθερία.
Όταν ο δουλέμπορος ζήτησε από τον Αίσωπο να του πει , τί ξέρει να κάνει, ο Αίσωπος απάντησε ότι ξέρει να είναι αφεντικό, δηλαδή ελεύθερος. Ποιός θέλει ν' αγοράσει ένα αφεντικό, ανήγγειλε ο δουλέμπορος και τον αγόρασε ο Ξάνθος, ένας πλούσιος της εποχής, και τον έβαλε δάσκαλο στα παιδιά του.Αυτή ήταν η αποστολή του δασκάλου, να κάνει ελεύθερους ανθρώπους. Γι' αυτό έλεγε ο Σωκράτης ότι χωρίς ελεύθερους πολίτες δε λειτουργεί η δημοκρατία.
Την αποστολή αυτή έχει στην εποχή μας η Εκκλησία, στην Ορθοδοξία, να καθαρίζει την καρδιά από τα πάθη και ιδίως από το πάθος της ιδιοτέλειας. Ο μεγαλύτερος δαίμονας και η μεγαλύτερη αμαρτία δεν είναι ο δαίμων της φιληδονίας ή της ματαιοδοξίας, αλλά ο δαίμων της φιλαργυρίας.
Η καρδιά είναι καθαρή από μολυσμό, όταν δεν εμποδίζεται η νοερά ενέργεια. "Ο νους του ανθρώπου βρίσκεται ανάμεσα στα δύο, που κάνει τα δικά του, το ένα την αρετή και το άλλο την κακία, δηλαδή μεταξύκ αγγέλου και δαίμονα. Και ο νους έχει εξουσία και δύναμη, σ΄όποιο θελήσει είτε να ακολουθήσει είτε να αντισταθεί." (άγιος Μάξιμος ο ομολογητής).
Η μέλλουσα δόξα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου