Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
"Ειρήνην την εμήν δίδωμι υμίν." (Ιωάν.ιδ΄, 27)
Αν θέλει κανείς να με ακολουθήσει λέει ο Ιησούς τους Μαθητές Του, ας απαρνηθεί τον εαυτό του και ας σηκώσει το σταυρό του και ας με ακολουθήσει.
Ποιός μπορεί να αρνηθεί τον εαυτό του; Τί σημαίνει "αρνούμαι τον εαυτό μου;" Ποιός μπορεί επίσης "να σηκώσει το σταυρό του";
Υπάρχουν έγκυρες απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά, αλλά δεν αρκεί να γνωρίζει κανείς από τα βιβλία, τί πρέπει να κάνει για να ακολουθήσει τον Ιησού. Και για ποιόν σκοπό να ακολουθήσει τον Ιησού;
Δε φτάνει να ξέρουμε από τα βιβλία τις απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά. Δεν φτάνει γιατί δεν είναι δικές μας απαντήσεις, αλλά του Θεού. Ούτε η ελπίδα ούτε η πίστη είναι δικές μας. Ο Θεός τίς δίνει μέσα μας. Εκείνος γνωρίζει, αν είμαστε σε θέση να τις δεχθούμε. Δεν είναι γνώση θεωρητική. Είναι γνώση από εμπειρία σε εμπειρία. "Η Ορθοδοξία είναι εμπειρική επιστήμη" (Ιωάννης Ρωμαϊδης)
Πρέπει να είμαστε σε θέση να τη δεχθούμε. Δεν θα έγραφε ο Ντοστογιέφσκι το διάλογο του στάρετς Ζωσιμά με τον Δημήτρη Καραμαζώφ, αν δεν είχε λάβει τις απαντήσεις σ' αυτά τα ερωτήματα στη βασανισμένη ζωή του. "Μέσα στον πόνο θα ευλογήσεις το Θεό", λέει ο Ζωσιμά στον Καραμαζώφ.
Πώς μέσα στον πόνο ευλογούμε το Θεό; Ευλογούμε το Θεό μέσα στη χαρά μας. Να ευλογούμε το Θεό και μέσα στη λύπη μας; Αυτό με συμβούλευε το Ρηνιώ, η μάνα των ψαράδων και των ναυτικών, που κάθε ώρα και στιγμή πάλευαν με τα κύματα και με το θάνατο." Και τα καλά και τα κακά δεχούμενα."
Όταν μου μιλούσε το Ρημιώ καθόταν στο τσιμέντο, μπροστά στη μικρή σπιτακούλα της, δίπλα στη θάλασσα, στον Άγιο Στέφανο. Για μένα είχε πάντοτε ένα σκαμνί, γιατί δεν ήμουν συνηθισμένος να κάθομαι στις πλάκες του τσιμέντου.Ήμουν τότε 27 χρονών και είχα πάει στην Κάλυμνο απ΄τη Θεσσαλονίκη, μόλις τελείωσα τη δικηγορική άσκηση.
Έπρεπε να περάσουν κοντά έξι δεκαετίες για να καταλάβω τα λόγια του Κυρίου Ιησού στο Ευαγγέλιο, " ει τις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθήτω μοι."
Αν ρωτήσεις γιατί; Πρέπει να διαβάσεις τα λόγια του Ιησού "έλθετε πρός με πάντες οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι καγώ αναπαύσω υμάς'. Πρέπει να παραδεχθείς και να γνωρίσεις τη ζωή ως δώρο του Θεού." (Μέρτον)
Κατόπιν θα δώσεις τη δική σου απάνηση στο "απαρνησάσθω εαυτόν" και στο "αράτω τον σταυρόν και ακολούθει μοι." 'Εχουμε μέσα μας, αυτό που λέμε "εαυτόν", που είναι ένας απατεώνας και υποκριτής', γέννημα του διαβόλου, που μας εμποδίζει να έχουμε την ελπίδα μας στο Χριστό.
Έχουμε επίσης μέσα μας αυτό που ο Απόστολος Παύλος το ονομάζει "πνευματικό σώμα-γέννημα του Θεού". Με το πνευματικό σώμα του Θεού θα παραδεχθούμε και θα γνωρίσουμε τη ζωή ως δώρο του Θεού.
Θα μου πείτε γιατί να τα γνωρίσω όλα αυτά με την πνευματική μου εμπειρία; Διότι χωρίς την πνευματική σου εμπειρία, δε θα βρεις ανάπαυση σ' αυτή τη ζωή. "Την ειρήνην την εμήν δίδωμε υμίν". Σας δίνω τη δική μου ειρήνη, λέει ο Ιησούς στους Μαθητές Του. "Ειρήνην αφίημι υμίν. ειρήνην την εμήν δίδωμι υμίν. ου καθώς ο κόσμος δίδωσιν, εγώ δίδωμι υμίν. μη ταρασσέσθω υμών η καρδία μηδέ δειλιάτω. " (Ιωάν.ιδ΄27).
mlvardospot.blogspot.com