Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022

Επιθυμίες

Του Μόσχου Λαγκουβάρδου 

Οι επιθυμίες αφορούν στη χρήση του σώματος και του πνεύματος. Η Εντολή που αφορά τη χρήση του εαυτού  είναι η διάκριση. Η χρήση του εαυτού (σώματος και πνεύματος) πρέπει να γίνεται με διάκριση, για να μην δεσμεύεται η εσωτερική ελευθερία του ανθρώπου στα πάθη. Επιθυμίες σωματικές και πνευματικές δεν πρέπει να αφήνονται χωρίς έλεγχο ώστε να υπερβαίνουν το μέτρο και  να καταργούν την  εσωτερική ελευθερία του ανθρώπου ο οποίος μετατρέπεται σε δούλο των επιθυμιών του.

Οι επιθυμίες του σώματος και του πνεύματος , οι οποίες καταργούν την εσωτερική ελευθερία (αμαρτωλές επιθυμίες)  είναι υπό τον έλεγχο του νου , με την προσευχή και την νηστεία. Όταν αφήνονται ανεξέλεγκτες υποδουλώνουν τον νου. Ο Θεός δημιούργησε τις επιθυμίες , σαν  τα λουλούδια , λεπτεπίλεπτα ή  ανθεκτικά και η χρήση τους είναι ανάλογη.  Δεν δημιούργησε ο άνθρωπος τις επιθυμίες. Στον άνθρωπο αφέθηκε  η ελεύθερη χρήση τους. Είμαστε ελεύθεροι ως προς τη χρήση τους όχι και ως προς την ύπαρξή τους. Μας δόθηκε σώμα και πνεύμα τα οποία αφέθηκαν στην ελεύθερη χρήση τους, υπό το πνεύμα του Χριστού. Οι ορθόδοξοι χριστιανοί δεν είμαστε σωματοκτόνοι, αλλά παθοκτόνοι. Δεν κάνουμε κατάχρηση των σωματικών επιθυμιών ούτε γινόμαστε κενόδοξοι ως προς το πνεύμα μας.  Η Ορθοδοξία καταδικάζει τον Νικολαϊτισμό ως αίρεση και θεωρεί την υπερηφάνεια ως βδέλυγμα. Η υπερηφάνεια μετέτρεψε τον άγγελο του φωτός, τον Εωσφόρο,  σε διάβολο.

Οι Νικολαϊτες είναι αρχαίο σύστημα ή αίρεση η οποία καταδικάζεται υπό του Θεού (Αποκάλυψη β΄, 6,15). Δύο είναι οι εξηγήσεις της εννοίας της λέξεως αυτής: Κατά την μία, πρόκειται για τους οπαδούς του διακόνου Νικολάου, οι οποίοι εξώκειλαν της ευθείας της ευαγγελικής διδασκαλίας και η άλλη ότι προέρχεται από την σύνθεση των εννοιών «νικώ τον λαόν». Οι Νικολαϊται  συναινούσαν στην πορνεία και στη χρήση των ειδωλοθύτων.(Γ. Κωνασταντίνου, Λεξικόν Αγίων Γραφών).

 Ως προς τα ειδωλόθυτα, δηλαδή τα κρέατα των ειδωλολατρικών θυσιών, τα οποία δεν επιτρέπονταν να τρώνε οι Εβραίοι, ο Απόστολος Παύλος γράφει: «σχετικά με τα ειδωλόθυτα ξέρουμε ότι τα είδωλα δεν αντιπροσωπεύουν τίποτα μέσα στον κόσμο κι ότι δεν υπάρχει άλλος Θεός παρά μόνον ένας. Γιατί  κι αν πράγματι υπάρχουν δυνάμεις , είτε στον ουρανό είτε πάνω στη γη, που ονομάζονται από άλλους θεοί – και πραγματικά οι θεοί αυτοί είναι πολλοί – για μας όμως δεν υπάρχει παρά ένας Θεός, ο Πατέρας, που είναι ο δημιουργός των πάντων και ο σκοπός της υπάρξεώς μας και ένας Κύριος ο Ιησούς Χριστός, μέσω του οποίου δημιουργήθηκαν τα πάντα και δόθηκε σε μας η νέα ζωή. (1Κορ.8: 4-6)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΔΥΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ

 Του Μόσχου Λαγκουβάρδου Δυο πράγματα είναι σημαντικά για μένα. : Ένα είναι να ζω σε αναφορά στον Κύριο Ιησού και το άλλο, που είναι προϋπόο...