Παρασκευή 26 Μαΐου 2023

Η ΘΩΠΕΙΑ

 Του Μόσχου Λαγκουβάρδου

Η ΘΩΠΕΙΑ
Μια παροιμία λέει «αν δεν χαϊδέψεις το μωρό, θα μαραζώσει». Η έννοια της θωπείας είναι ευρύτατη. Αρχίζει από την «σωματική θωπεία» και φθάνει μέχρι την «πνευματική θωπεία». Είναι θωπεία που διαρκεί λίγα λεπτά ή και λίγα δευτερόλεπται και θωπεία που διαρκεί πολλές δεκαετίες. Π.χ. η θωπεία σε έναν συγγραφέα μπορεί να διαρκέσει και πάνω από μισό αιώνα. Σε μένα π.χ. τα λόγια μιάς καλής κριτικού στην εφημερίδα Εστία -έγραφε ότι τα δοκίμια του Μόσχου Λαγκουβάρδου διαβάζονται σαν το παλιό γλυκό κρασί, που το πίνεις «γουλιά-γουλιά»- τονώνουν το ηθικό μου για περισσότερες πέντε δεκαετίες. Όταν ο συγγραφέας -το μωρό μέσα μου κινδυνεύει να μαραζώσει- , ξαναθυμάμαι τα λόγια της καλής κριτικού και ξαναγεννιέμαι, όπως το μυθικό πουλί «Φοίνικας» ξαναγεννιέται από τις στάχτες του.
Είναι θωπεία διαβλητή και θωπεία αδιάβλητη, όπως π.χ. θωπεύουμε κάποιον στη βαθιά λύπη του, για να του δώσουμε θάρρος. Η διάκριση σε θωπεία διαβλητή και αδιάβλητη εξαρτάται από την πρόθεση και το κίνητρο. Ποιος είναι ο λόγος που θωπεύουμε τους άλλους ή και τον εαυτό μας. Όταν η πρόθεσή μας είναι η ευχαρίστηση, η αδιάβλητη θωπεία, φτάνει μέχρι την πόρτα του πάθους. Αν γίνεται πάθος, δηλαδή, επιθυμία η οποία στερεί το αυτεξούσιο και την ελευθερία, η θωπεία αυτή είναι διαβλητή. Αν γίνεται χωρίς φόβο και πάθος, όπως ορκίζονταν οι μάρτυρες παλιά στα δικαστήρια, η θωπεία είναι αδιάβλητη. Δεν έχουμε κατήγορο τη συνείδησή μας.
Η δικαιολογημένη ασάφεια ως προς την ποιότητα της θωπείας, αν είναι επιτρεπόμενη από τη συνείδησή μας η δεν είναι, οδήγησε όπως φαίνεται στη δημιουργία μιας από τις αρχαιότερες αιρέσεις, στην αίρεση του νικολαϊτισμού. Για την αίρεση αυτή υπάρχει ασάφεια και διχογνωμία μεταξύ των ιστορικών, αλλά και του κοινού. Οι Νικολαϊτες εξώκειλαν της ορθής διδασκαλίας του Χριστού και συναινούσαν στην πορνεία.
Ο Θεός εξετάζει καρδίας και νεφρούς, που σημαίνει ότι κρίνει τις προθέσεις των ανθρώπων. Μας έδωσε τη συνείδηση, για να κρίνουμε κι εμείς τον εαυτό μας από τις προθέσεις του και από την γνώση του εαυτού μας. Ένας λόγος για τον οποίο πρέπει να γνωρίζουμε τον εαυτό μας είναι για να έχουμε «ανοιχτά πάντα κι άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μας», όπως λέει ο στίχος του Εθνικού μας Ποιητή. Έτσι δε θα μπορεί το Κακό, να οδηγεί τους ανθρώπους, τα έθνη και την ανθρωπότητα στην μαζική αυτοκτονία, όπως σήμερα συμβαίνει και πρέπει να αφυπνιστούμε για να την εμποδίσουμε. Μπορούμε να το κάνουμε, αν εμποδίζουμε την αυτοκτονία της ανθρωπότητας στον εαυτό μας, που σημαίνει να ζούμε με την ειρήνη του Χριστού!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΝΕΚΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ

 Του Μόσχου Λαγκουβάρδου Η ΝΕΚΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ Πάντοτε την νέκρωσιν του Κυρίου Ιησού εν τω σώματι περιφέροντες, ίνα και η ζωή του Ιησού εν τω ...