Του Μόσχου Λαγκουβάρδου
Τον τελευταίο καιρό όλο και πιο πολύ νιώθω σαν να είμαι ξένος στον τόπο μου ή σαν ένας πρωτόγονος που χάθηκε σε μια σύγχρονη πόλη, σαν ένας αγράμματος που κατέβηκε απ΄ το βουνό. Και δεν είναι κάτι που το νιώθω μόνο στο κατάστημα κάποιας σύγχρονης τράπεζας ή σε κάποια φυλακή. Ακόμα κι όταν είμαι ανάμεσα σε άλλους ανθρώπους. Ευτυχώς που δεν υπάρχει ακόμα στην ατμόσφαιρα των ναών της Ορθοδοξίας.
Φαντάσου να πηγαίνεις σε μια άδεια εκκλησία για να νιώσεις λίγη ηρεμία και να νιώθεις ταραχή ακόμα και εκεί .Θα ήθελα να παραθέσω εδώ σημάδια της ταραχής και του χάους στις σύγχρονες ελληνικές πόλεις, Το ίδιο θα είναι ίσως και χειρότερα στις σύγχρονες πόλεις στο εξωτερικό.
Το πρώτο που έρχεται στο νου μου είναι η σκευωρία επιστήμης, τεχνολογίας, βιομηχανίας και εμπορίου. Δεν ξέω πώς να το περιγράψω αυτό. Ίσως να είναι σκευωρία της επιστήμης, της τεχνολογίας, της βιομηχανίας, του εμπορίου. Την αποξένωση αυτή τη βλέπεις ακόμα και στους επιστήμονες, σ αυτούς που θα εμπιστευτείς τη ζωή σου. Μια γενική παρακμή επικρατεί παντού.
Το μόνο φρούριο που αντιστέκεται ακόμα είναι η πίστη στην Ορθοδοξία, στο πατροπαράδοτον σέβας: Ας ελπίσουμε ότι δε θα καταριφτεί ακόμα και η πίστη. Πώς μας θεραπεύει η Ορθοδοξία, ρώτησα μια αγράμματη γριά . Πώς θεραπεύει τις αναμνήσεις μας; Τις ξαναζούμε, είπε με το Χριστό. Η ζωή του Χριστού μας θεραπεύει.
Και γιατί δεν αφήνουυμε το Χριστό να μας θεραπεύσει; Η υπερηφάνεια είναι το εμπόδιο, είπε. Θυμήθηκα τη Γραφή που λέει, αν δούμε την υπερηφάνει κεί όπου είναι θέση για το Θεό, να αφήσουμε κάθε άλλο ενδιαφέρον , για να τη βγάλουμε έξω από εκεί.
Υπάρχουν πολλές μέθοδοι σωτηρίας
Υπάρχουν πολλές μέθοδοι σωτηρίας, είπε κάποιος άγιος της Εκκλησίας μας, Την ασθένεια εδιάλεξα.Τί εννοεί άραγε; Είναι δύσκολο να καταλάβουμε τη μέθοδο αυτή του αγίου. Οι άγιοι της Εκκλησίας αναφέρονται στις μυστικές εμπειρίες, που για να τους καταλαβουμε πρέπει να έχουμε και εμείς τις νυστικές αυτές πνευματικές εμπειρίες των αγίων.
Η θεολογία της Ορθοδοξίας είναι μυστική και οι άγιοι ονομάζονται μυστικοί. "Τα άνω θεωρείτε, τα μη βλεπόμενα, τα πνευματικά", λέει ο Απόστολος Παύλος Το Πνεύμα δε γίνεται αντιληπτό με τις αισθήσεις, αλλά με το νου, την αίσθηση της ψυχής.
Θα αναφερθούμε σε δύο από αυτές τις μεθόδους , την οικεία σε μας τους ορθοδόξους μέθοδο της Ορθοδοξίας και την μέθοδο του κόσμου που επικρατεί παντού. Οι αρχαίοι διέκριναν από τότε τους ανθρώπους του κόσμου τούτου, τους "εθνικούς" ή "ειδωλολάτρες" και τους χριστιανούς. που ακολουθούν τη χριστιανική διδασκαλία.
Ο Κύριος λέει στους Μαθητές Του, να ζήτε σ' αυτόν τον κόσμο, χωρίς να είστε από τα στοιχεία αυτού του κόσμου. Η ζωή του χριστιανού είναι πνευματική. Πρότυπο της ζωής αυτής δν είναι οι θεωρίες αλλά ένα πρόσωπο,ο Χριστός.
Η μέθοδος της Ορθοδοξίας διαφέρει από τις άλλες όσο διαφέρει η θεωρία από την πράξη. Αυτό εννοούν τα λόγια "Ιατρέ, θεράπευσον τον εαυτόν σου".
ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΟ ΔΟΙΚΙΜΙΟ ΤΗΣ ΕΞΟΔΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΜΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου